4shared
  • Română
  • English

Andreea Toloacă, Director Comercial Orkla Foods România: MBA-ul m-a ajutat să văd lucrurile în ansamblu, pe moment, dar şi în perspectivă

Parcurgerea unui program de MBA a devenit în ultimii ani o prioritate, dar şi o oportunitate pentru cei care îşi propun să obţină performanţa într-un mediu de business competitiv şi dinamic. Decizia de a urma un astfel de traseu profesional depinde în mare măsură de anumite trăsături care se regăsesc în ADN-ul candidatului, respectiv ambiţia, determinarea şi capacitatea de a prelua din mers noi responsabilităţi. Toate aceste calităţi, însă, trebuie dublate de experienţa profesională şi managerială acumulată în arena afacerilor.

Andreea Toloacă, noul director comercial din cadrul Orkla Foods şi proaspăt absolventă Magna cum Laude a programului Tiffin Executive MBA, povesteşte într-un interviu amplu despre provocările şi satisfacţiile pe care le-a trăit de-a lungul celor 2 ani de studiu.

Ce anume te-a determinat să parcurgi un program de MBA?

Îmi plac provocările pentru că mă ajută să mă dezvolt şi să îmi testez limitele, să îmi cresc încrederea în mine. Intrarea într-un program de MBA a fost o provocare mentală şi fizică, stârnită de această curiozitate specifică mie. Îmi doream să învăţ lucruri noi, să îmi testez limitele, să cunosc oameni cu aceleaşi aspiraţii, să îmi lărgesc orizontul de opinii.

Cum ai ales şcoala de business?

Alegerea programului potrivit mie a ţinut cont de reputaţia şcolii în mediul de business, expunerea la experienţa internaţională, recomandările prietenilor, dar şi de durata programului şi locul de desfăşurare a cursurilor.

Care au fost aşteptările înainte să te înscrii şi în ce măsură programul de MBA a răspuns acestor aşteptări?

Am aşteptat în primul rând să am acces la ultimele noutăţi în materie de marketing, comunicare, strategie şi aplicabilitate pentru teorie în practică, prin studii de caz şi discuţii cu colegii. În al doilea rând, voiam să văd şi opinii diferite de mediul de business european, din cel american, unde zona FMCG are un avans consistent la inovaţiile adresate consumatorilor, e-commerce şi e-data management.

Aşteptările tehnice mi-au fost confirmate şi chiar depăşite la partea de învăţare activă, prin aportul interactiv al colegilor. Am făcut parte dintr-o cohortă bună, selectată printr-un proces riguros, cu diverse zone de expertiză, care aduce şi mai multă valoare unui program MBA. Cohorta noastră, deşi sunt evident subiectivă, a fost una excelentă, din industrii diferite (FMCG, farmaceutice, IT, servicii, construcţii, etc) şi cu competenţe diferite (de la manageri tehnici până la directori generali).

Care sunt recomandările pe care le-ai face managerilor care ar dori să urmeze un program de MBA? Ce calităţi ar trebui să întrunească?

Eu cred că e o alegere subiectivă, care trebuie să răspundă aşteptărilor lor de învăţare, socializare vs tot efortul depus. În cazul meu a contat foarte mult aspectul emoţional: balanţa dintre viaţa personală şi job, timpul pe care trebuia să îl petrec în acest program în detrimentul celui petrecut cu familia. Am ales să investesc 2-3 weekenduri lunar, timp de aproape 2 ani în învăţare activă şi prieteni noi, iar acum pot spune că preţuiesc altfel weekendul, dar şi valoarea energiei, a cunoştinţelor generate într-un grup bun.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite pe parcursul programului?

Presiunea o percepe fiecare diferit, în cazul meu a fost dificil să renunţ la nevoia de perfecţiune. Adică să citesc tot, să parcurg absolut toate materialele, să predau toate temele perfecte şi fix la timp. Am simţit mai puternic şi presiunea job-ului, care îşi vedea cursul firesc şi, în timp, lipsa weekendurilor de somn şi relaxare.

După modulul 3, am început să mă relaxez, să intru în ritm şi să mă bucur de toate provocările oferite. Nu le-am mai luat ca pe un stres suplimentar, ci ca pe o oportunitate de care m-am bucurat.

Care este cea mai importantă abilitate pe care ai obţinut-o sau ai dezvoltat-o în cadrul programului?

Acest program MBA m-a ajutat să văd lucrurile în ansamblu, pe moment, dar şi în perspectivă. Mi-a consolidat gândirea pozitivă, rezistenţa la efort, lucrul în echipă şi time management-ul. În egală masură, am învăţat să citesc mai uşor cifrele financiare şi să le interpretez.

Studiile de caz abordate, precum şi ideile dezbătute în cadrul cursurilor au influenţat deciziile luate în activitatea ta profesională sau personală?

Da, mai ales discuţiile din cursul de Decision Making, susţinut de profesorul Patrick McLeod, care a fost de altfel şi unul dintre profesorii mei preferaţi, unde am conştientizat cât suntem de paradigmaţi atunci când luăm anumite decizii, de diverse bias-uri. Mi-au plăcut foarte mult cursurile de finance, dar şi cele de leadership şi management al informaţiei, de design organizaţional, zone unde am simţit că am acumulat cel mai mult.

Care a fost cel mai mare câştig în urma parcurgerii programului de MBA?

Experienţa în sine e unică. Cel mai mare câştig pentru mine este un boost de energie pe care l-am simţit din ce în ce mai pregnant spre sfârşitul MBA-ului, când realizam că sunt privilegiată să am parte de o experienţă completă: cunoştinţe teoretice dobândite de la profesori foarte buni, practica studiilor de caz recente şi mai ales o cohortă de prieteni pe viaţă.

Consideri că acest moment din viaţa profesională a fost cel mai potrivit pentru a aborda un astfel de program?

MBA-ul poate fi făcut oricând, cu singura condiţie de a avea ceva experienţă de business, pentru că aşa poţi pune cazuistica la treabă. Pentru mine a fost un moment foarte bun, după o experienţă managerială de 7-8 ani şi multe decizii de business luate de-a lungul timpului. Nu regret nimic, l-am făcut exact când trebuia, unde trebuia şi cu cine trebuia.

Despre Orkla Foods România

Orkla Foods România este un jucător important în piaţa de food din România, având o cifră de afaceri de peste 40 mil EUR, acţionând în mai multe segmente de piaţă (ketchup, muştar, aluaturi congelate, pate, margarină şi ingrediente de prăjituri), atât în zona de retail, cât şi în cea de b2b.

Compania este una internaţională, cu sediul central în Norvegia, însă managementul este specific unui business local – toate deciziile sunt luate de echipa locală de management, toate brandurile companiei sunt locale (Tomi, Bunătăţi de la Bunica, Ardealul, LaMinut, Linco Patisero), dezvoltate pentru a se potrivi culturii şi nevoilor consumatorilor români.

Despre Tiffin University

Tiffin University promovează tradiţia calităţii ce are la bază un istoric de peste 125 de ani, timp în care a dezvoltat un portofoliu variat de domenii academice, studii universitare, postuniversitare şi activităţi extracurriculare. Succesul în piaţa românească este întărit de colaborarea din 1999 cu Universitatea din Bucureşti. Din 2002, Programul Tiffin Executive MBA la UB a fost recunoscut drept unul dintre cele mai performante programe. În acest context, Tiffin University îşi propune să îşi păstreze şi să îşi îmbunătăţească standardul de calitate oferit în programele de educaţie managerială, cu convingerea că în acest fel aduce un aport consistent în ceea ce priveşte creşterea calităţii în zona de management a companiilor private şi publice din România.

Articol apărut în Wall-Street.ro