Faptul că femeile au devenit tot mai competitive în rândul pozițiilor cheie din marile companii din întreaga lume nu mai este, de ceva timp, o surpriză. Studiile arată că, la nivel global, diferența dintre numărul bărbaților din top management și cel al femeilor care ocupă posturi similare a început să se amortizeze și balanța să se îndrepte, ușor, dar sigur, spre egalitate.
O altă dovadă care susține acest trend sunt statisticile care arată că numărul femeilor care urmează programe de MBA este în continuă creștere. De exemplu, un studiu realizat de Forte, în care au fost analizate date obținute de la peste 50 de școli care oferă programe de Executive MBA, evidențiază că peste 40% dintre aplicațiile primite de aceste școli au venit din partea persoanelor de sex feminin. Dacă am lua în calcul un studiu similar, realizat acum 10 ani, vom observa că aceste valori erau reale numai pentru 2 dintre școli. Creșterea cererii este, fără doar și poate, evidentă și, tot mai acerbă.
Și mai interesant este că, inclusiv în anul 2020, în plin context pandemic, 8 dintre școlile intervievate în același studiu Forte ne arată că peste 45% dintre aplicațiile pentru Executive MBA vin din rândul femeilor. Deci, în ciuda faptului că a fost un an dificil din punct de vedere socio-economic, apetitul pentru programe de perfecționare în business a crescut, mai ales în rândul femeilor.
O explicație în acest sens ar fi tocmai adevărul scos la iveală de pandemia de COVID: valoarea de bază a companiilor este resursa umană bine-formată, motiv pentru care multe persoane s-au orientat către programe de dezvoltare personală și profesională.
Dar de ce aleg tot mai multe femei să studieze la programe de Executive MBA?
Pentru femei, un program de EMBA aduce beneficii nu numai la nivel profesional, prin acumularea de cunoștințe relevante oricărui business și obținerea diplomei care atestă acest lucru, dar mai ales la nivel personal. Un alt studiu realizat de Forte arată că peste 95% dintre absolvenții de Executive MBA au declarat că acest program le-a întărit încrederea în sine, lucru care este esențial pentru orice persoană aflată într-o funcție de conducere, sau pentru un antreprenor.
„Accesarea unui program MBA vine ca o continuare firească a procesului de învățare pentru orice persoană interesată de dezvoltare și evoluție profesională. Eu am ales programul de Executive MBA la Tiffin University pentru expunerea la mediul de business a profesorilor și din deschiderea mea față de sistemul educațional american. Am fost plăcut suprinsă să descopăr un ecosistem extrem de colaborativ, un exemplu de lucru în echipă, generozitate și fairplay. Au fost extrem de utile noțiunile financiare, cele legate de negociere, strategic management sau design organizațional. Însă cele mai inspiraționale momente pentru mine au fost lecțiile de leadership ale profesorilor și ale colegilor de cohortă, cu exemple atât din viața personală cât și din mediul de business, toate expuse cu asumare și autenticitate” declară Olga Melihov, Group Commercial Director & Acting Group HR Director la E-INFRA și absolventă Tiffin EMBA.
Un alt avantaj oferit de programele de MBA/EMBA, mai ales în contextul pandemic, este experiența educațională care-i pregătește pe absolvenți pentru o piață a muncii în continuă schimbare, cu joburi care-și modifică cerințele de la lună la lună și head-hunteri care caută candidați care se pot adapta ușor oricăror solicitări venite din partea companiilor angajatoare.
“În cadrul programului de EMBA de la Tiffin University România profesorii, toți americani, au pus mereu accentul pe practici care s-au dovedit a fi ceea ce avem nevoie pentru o dezvoltare holistică în afaceri și în viață. Personal aveam experiența retail-ului, dar pe parcursul programului de EMBA Tiffin, am avut ocazia să fiu expusă unor situații de business reale din domenii diferite, am lucrat interactiv în echipe și pe ateliere, am rezolvat în timp real situații de business complexe, am învățat cum să eficientizăm deciziile – dar mai ales am învățat să lucrăm în echipă, să ne susținem, să fim vulnerabili pentru a deveni puternici. De aceea, cred cu tărie că toate aceste metode m-au ajutat să înțeleg ce trebuie să fac pentru a fi un lider autentic”, declară Andreea Bălănescu, Market Director la Brico Depot România și absolventă a programului Executive MBA de la Tiffin University.
Nu ar trebui, așadar să ne mire că în mediul de afaceri din România, dar și la nivel mondial, prezenţa femeilor este și va fi tot mai puternică. De altfel, studii precum cel realizat de KeysFin ne arată că la nivelul anului 2020 peste 500.000 de femei erau acționari în companii din întreaga țară, iar cifrele continuă să crească.
În ceea ce privește situația din România, dacă la Tiffin University acum 5-10 ani ponderea femeilor în cohortele de Executive MBA era de maxim 20%, în ultimii ani numărul lor a crescut exponențial. Mai exact, în cohorta numărul 18 (2019 – 2021) procentul femeilor a ajuns la 57%, în timp ce în cohorta 19 (în curs) femeile reprezintă 42% dintre cursanți.
Articol apărut in ZF.ro