4shared
  • Română
  • English

Rolul MBA-ului in criza, cu Vladimir Spirescu – COO-ul Porr Group si Mihai Neagu  – CEO-ul Mogyi Romania

Vladimir Spirescu, COO-ul Porr Group si Mihai Neagu, CEO-ul Mogyi explica cum au gestionat pana acum situatia de criza si care au fost resursele la care au apelat pe parcursul pandemiei. Desi isi desfasoara activitatea in domenii complet diferite, cei doi au un numitor comun, fiind absolventi ai programului Tiffin Executive MBA.

Anul 2020 este cu siguranta un an in care business-urile trebuie sa se adapteze si sa se reconfigureze in timp real la o situatie de criza economica, sociala si medicala fara precedent si sa-si canalizeze toate resursele intr-un mod optim pentru toate segmentele afacerii, pentru angajati, clienti si parteneri. Si niciun domeniu nu este scutit de acest demers de eficientizare rapida sau de repozitionare si reconfigurare.

 

Cum a fost aceasta perioada pentru business-ul vostru din constructii, in Porr Group si care crezi ca au fost cele mai mari provocari?

“Ne-am trezit intr-o joi de dimineata in alta lume. Cu strazi pustii, cu alte reguli, cu oameni cu spaime si frici pe care nu si le puteau imagina cu cateva zile inainte. Nimic nu mai era la fel, nicaieri.” declara Vladimir Spirescu.

“In constructii, de obicei, nici o zi nu seamana cu alta. Nimic niciodata nu este repetitiv. Asa traim, gestionand practic sute de procese care depind de natura, de oameni, de furnizori, de utilaje, etc. Suntem mereu in ape involburate.

Cu toate astea, stii ce ai de facut, cunosti mediul, ai mai vazut situatii similare, vezi o tinta, te adaptezi. Reinventezi rapid un proces, deconectezi drumul critic de la avarie, rescrii o metoda, gasesti solutii.

De data asta … habar n-aveam ce mai functioneaza, erau toate intr-o ceata deasa si peste tot haosul domnea teama. Bursele cadeau peste tot, in Italia era o tragedie continua, tarile se inchideau una dupa alta, transporturile internationale se anulau pe rand, nu ne mai puteam baza pe nimic”, continua Vladimir Spirescu, COO Porr Group.

 

Cum te-a ajutat EMBA-ul in luarea unor decizii si unde crezi ca a avut cel mai mare impact asupra ta in aceasta perioada de criza?

“Ceea ce am facut a fost sa ne intoarcem la baza, la teorie pura, la lectii invatate, la carti si la business case-uri din MBA, la scoala, practic. Stiam de la prof. Laura Mays ca: «I should keep the airplane flying before everything» si de la prof. John Millar ca: «The worst thing you can do is nothing». Toti stim ca

«elefantii se mananca pe felii», important e sa stii sa «feliezi» si asta am invatat la Tiffin University.

Nu stiu de ce in prima parte a crizei imi tot venea in minte acel business case «Death on Everest», am reluat notitele si discutiile de acum opt ani, de la clasa. Mi-am dat seama ca iesim din criza actuala cumva, candva, dar cu siguranta iesim doar daca stim sa comunicam clar si curat. Si asta am facut. Am comunicat cu colegii, cu clientii, cu furnizorii, am lasat tot formalismul deoparte si am comunicat clar, direct si deschis.

Si era sa uit ce e mai important! Daca dupa 8 ani de la absolvire, in genul asta de criza, un fost coleg de la MBA te suna si-ti spune: «Asa cum eu m-as baza oricand sa ma ajuti, sa stii ca si tu te poti baza oricand pe orice ajutor ai avea nevoie!», inseamna ca ce s-a intamplat acolo la cursuri, in weekend-urile acelea lungi, a fost real si a avut un efect care o sa dainuiasca multi ani”, spune Vladimir Spirescu.

Cum v-ati adaptat la criza si ce asteptari sunt pentru perioada urmatoare?

N-am iesit din criza inca si nici nu cred ca o sa iesim curand. E totul bine pana azi. Din punct de vedere cifre, stam bine. Am luptat si vom lupta in continuare. Suntem pregatiti acum pentru o alta perioada lunga de incertitudine. Deja ne-am obisnuit sa comunicam corect, brutal de direct, fara sa cautam sa ascundem nimic. Ne-am obisnuit sa primim vesti la fel: direct si fara ocolisuri, fie ele bune sau rele. Avem practic o noua realitate de infruntat si suntem siguri ca o sa-i facem fata”, spune Vladimir Spirescu.

 

In alta sfera a economiei, sectorul de FMCG a fluctuat de la o saptamana la alta in perioada pandemiei, urmarind trendul evenimentelor din tot acest timp. Cu toate acestea, a ramas in cea mai mare parte a perioadei pe un trend ascendent, dar nu lipsit de provocari.

 

Cum a fost pentru Mogyi Romania inceputul de an 2020, a carei activitate este productia, prajirea, ambalarea si vanzarea diferitelor tipuri de alune si seminte?

‘’Dupa un an 2019 plin de provocari pentru Mogyi Romania, in care ne-am confruntat cu schimbari de ambalaj, schimbari de model de distributie, repozitionari de pret si multe altele care ne-au influentat activitatea, 2020 a inceput ca un an plin de optimism in randul organizatiei. Dupa doua luni, ianuarie si februarie, istorice, ne-am lovit si noi, ca toate companiile din Romania, de restrictiile impunse de COVID 19, lucru total neasteptat si neprevizionat in exercitiul de bugetare pentru 2020”, declara Mihai Neagu, CEO Mogyi Romania.

 

Piata de snacks-uri nu a fost afectata atat de brutal precum altele, dar ati avut si voi provocari. Care au fost acestea si pe ce v-ati concentrat atentia, sa treceti cu bine prin aceasta perioada?

“Prin ADN, noi suntem o organizatie cu puternice valente umane si asta nu numai la nivel declarativ, ci la nivel real, astfel incat am preferat siguranta oamenilor inaintea business-ului, mergand pe un rationament simplu: virusul va trece, insa oamenii trebuie sa isi continue munca (post-pandemie), sanatosi si la capacitate maxima. Profesorul pe care l-am avut, fiind student la Tiffin University, spunea ca «toate resursele unei organizatii pot fi egale cu zero in conditiile in care platforma de gestionare a lor (oamenii) lipseste sau este defectuoasa». Astfel, am fost nevoiti sa ne redefinim din punct de vedere procese, mod de colaborare cu clientii, abordarea strategiei de marketing, etc.

Prima provocare majora a fost legata de bugetele de marketing care, indiferent cat de bine erau definite, rezultatul parea a nu fi cel asteptat initial si, dupa cum am invatat si in cadrul Tiffin University, ca marketingul e si matematica iar investitia trebuie «sa se plateasca», am fost nevoiti sa redefinim strategia, realocand aceleasi bugete, insa in zone mult mai palpabile, precum cea on-line, unde ne puteam desfasura «in voie».” spune Mihai Neagu.

 

Care au fost pilonii pe care v-ati sprijinit in perioada asta si care au contribuit la pastrarea cu succes a unei echipe si a unui business, pe timp de criza?

“Tinand cont de faptul ca obiceiurile de consum s-au schimbat pe timpul pandemiei, pot spune ca am avut avantajul de a juca intr-o categorie al carei consum a crescut, iar asta ne-a dat confortul de a gandi «la rece» in aceasta perioada. A fost nevoie de micro-management din partea intregii echipe de management, fiind o perioada atipica si inedita pentru multi dintre noi astfel incat, am incercat pe cat posibil, sa nu pierdem din vedere lucruri care ar putea denatura business-ul sau rezultatul financiar al acestuia.

Recunosc, ca si CEO al acestei companii, ca m-am intors, nu de putine ori, la manualele care inca stau la vedere in rafturile biroului meu si ca am retrait momentele in care faceam studii de caz pe diferite scenarii reale, asa cum faceam la Tiffin University. In modul asta am fost capabil, impreuna cu o echipa care m-a sustinut tot timpul, sa trecem cu brio prin aceasta perioada, obtinand in continuare performante fara precedent pentru Mogyi Romania‘’, conchide Mihai Neagu, CEO Mogyi Romania.

Articol aparut in Wall Street, 31 august 2020